موسسه توسعه بازاریابی و فروش یونیک

به اشتراک گذاری این مطلب:

سه نوع شرکت: خالق، نظاره گر، منفعل

فلیپ کاتلر می گوید سه نوع شرکت داریم. شرکت هایی که اتفاقات را می سازند. شرکت هایی که نظاره گر اتفاقات هستند و شرکت هایی که از آنچه روی می دهد در شگفت اند. یک عده نظاره گر هستند یعنی جست و جو می کنند در  کدام شرکت چه اتفاقات مهمی رخ داده است. سپس به تیم شان می گویند که بررسی کنید که اگر خوب است ما هم آن کار را  انجام بدهیم. یک شرکت هایی هستند که باعث اتفاق می شوند یعنی خودشان لیدر انجام اتفاقات مثبت در بازار اند؛ طرح های خاص می گذارند، پروموشن هایی می گذارند، تخفیفات ویژه می گذارند و یک شرکت هایی هم کپی می کنند و آن نظاره گرها، نظاره می کنند و سریع کپی می کنند کار آن ها را. اما تا به کپی آن ها برسند، شاید بازار اشباع شده باشد از حرکت شرکت های خالق و ایجاد کننده. یک شرکت هایی هم هستند که در شگفت اند و میگویند به به و چه چه فلانی چه کار خوبی کرد و کماکان کار خودشان را ادامه می دهند. 

سه نوع آدم هم وجود دارد: انسان هایی که اتفاقات را به وجود می آورند. یعنی دائم در حال پیشرفت اند. دائم دنبال روش هایی هستند که به بهترین نحو باعث رشد آن ها بشود و انسان هایی هستند که نظاره گر پیشرفت بقیه هستند و از آن ها  کپی می کنند. یعنی می بینند فلانی چطور موفق است او را الگوی خودشان قرار می دهند و می گویند ما چه کاری انجام بدهیم تا مثل ایشان بشویم. یک عده از افراد هم هستند که فقط در شگفت اند و تماشاچی این اتفاقات هستند و هیچ حرکتی انجام نمی دهند. یا اتفاقاتی که برای دیگران رخ می دهد را شانسی می دانند و تلاش نمی کنند یا افسرده هستند و می گویند ما بد شانس هستیم و هیچ اتفاقی برایمان رخ نمی دهد. به نظر شما کدام یک از این سه راهکار بهتر است؟ 

بیایید در ضعیف ترین حالت ممکن نظاره گر خوبی باشید و ببینید اتفاقات مثبت در تیم فروش دارد می افتد. یک نفر لیدر فروش است، یک نفر واقعا کار خوبی انجام می دهد، بیایید کپی کنید. کاری که چین انجام می دهد، کاری که تویوتا انجام داد تا تویوتا شد از روی خوروسازی آمریکا انجام داد. یعنی با نظاره گری خوب نقاط مثبت بیوک شورلت آمریکایی را گرفت و بعد نقاط منفی که پر مصرف بودن را گذاشت کنار و شد تویوتا.

 

همه افراد می توانند رشد کنند، همه افراد می توانند بزرگ شوند. اما با شکل ذره بودن هیچ اتفاقی نمی افتد. یا نظاره گر خوبی باشید یا مجری خوب.

70 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حمله مستقیم و غیر مستقیم  در فروش به چه معناست؟

حمله مستقیم و غیر مستقیم در فروش به چه معناست؟

چطور فروشنده به روزی باشیم؟

چطور فروشنده به روزی باشیم؟

خود بزرگ پنداری کوچک

خود بزرگ پنداری کوچک

به اشتراک گذاری این مطلب:
error: Content is protected !!